صفر تا صد تافل (TOEFL)| تافل چیست | ثبت نام تافل |نکات مهم تافل | منابع تافل

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

 تافل, نمره تافل, هزینه آزمون تافل, منابع آزمون تافل, تافل یا آیلتس, کلاس تافل, زمان برگزاری آزمون تافل 98, 99, نمونه سوالات آزمون تافل, مزایای داشتن مدرک تافل, معرفی منابع آزمون تافل, toefl pbt,toefl چیست, ets, سوالات تافل, ielts, gre, نمره تافل برای دانشگاه هاروارد, نمره تافل بالای 100, نمره تافل چند خوبه, حد نصاب نمره تافل, تبدیل نمره تافل به آیلتس, هزینه آزمون تافل, مقایسه نمره تافل و آیلتس, منابع آزمون تافل, منابع آزمون تافل سازمان سنجش, تافل خودخوان, دانلود tpo, خودآموز تافل, منابع خوب برای آزمون تافل, آزمون آزمایشی تافل, منابع رایتینگ تافل, منابع آزمون آیلتس چیست؟,هزینه آزمون آیلتس, مراحل گرفتن مدرک آیلتس, تافل چیست, نمونه سوالات آزمون آیلتس, تاریخ آزمون آیلتس, آیلتس یا تافل, آزمون آیلتس در ایران, دانلود نرم افزار tpo تافل دانلود tpo 48 نرم افزار شبیه ساز تافل tpo دانلود tpo 1-48 دانلود tpo 40-48 نر دانلود منابع آیلتس، تافل و زبان انگلیسی

نمره تافل (TOEFL) هم چون نمره آیلتس (IELTS) برای پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور  که به زبان انگلیسی تدریس میکنند، الزامی است. بعضا تا شما مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه نکنید، از بررسی اپلیکیشن شما خودداری می شود. حتی اگر رزومه آکادمیک عالی و توصیه نامه فوق العاده و بیانیه هدف حرفه ای در اختیار داشته باشید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های آمریکا برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشید که باید GRE-GMAT  هم اضافه کنید. سالانه در ایران ده ها هزار نفر متقاضی ثبت نام در آزمون آیلتس، تافل و جی آر ایی هستند و در سال های اخیر  به دلیل افزایش نرخ  ارز و افزایش هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون های بین المللی و سخت شدن کسب حد نصاب، رقابت بین متقاضیان افزایش یافته  است.

توجه داشته باشید که برای  اخذ ادمیشن با بورسیه (scholarship) شما نیاز دارید که نمره آیلتس یا نمره تافل خیلی خوب ارائه کنید. نمره تافل خیلی خوب یعنی انکه نمره شما، قابل رقابت با دیگر متقاضیان تحصیل در دانشگاه و رشته مورد نظر در کشور مقصد باشد. چرا که یکی از معیارهای بررسی صلاحیت شما، نمره زبان انگلیسی است تا در واقع دانش زبان انگلیسی (English language proficiency) شما بررسی شود. اگر شما بتواند نمره تافل خوب ارائه کنید و رزومه مطلوبی هم داشته باشید، شرایط  لازم برای اخذ ادمیشن را دارید. اما این، به معنای احراز شرایط کافی نیست. شرط کافی، رایزنی با اساتید، ارائه بیانیه هدف خوب، مقالات ISI و در واقع متقاعدکردن اساتید دانشگاه مقصد به حمایت از  پروژه و برنامه  شما در طی دوره تحصیل در دانشگاه به خصوص در مقطع دکتری است.

آشنایی با آزمون تافل

TOEFL (Test of English as a Foreign Language)

The TOEFL test is the most widely respected English-language test in the world, recognized by more than 10,000 colleges, universities and agencies in more than 130 countries, including Australia, Canada, the U.K. and the United States. Wherever you want to study, TOEFL tests can help you get there.

امتحان تافل یکی از معتبرترین امتحان های زبان انگلیسی در جهان است که بیش از 10،000 کالج، دانشگاه و موسسه های بیش از 130 کشور جهان از جمله استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالت متحده آ ن را به رسمیت می شناسند. تافل به شما کمک می کند که هر جایی که مایلید درس بخوانید.

 

آزمون های آیلتس و تافل جز ء اولین و معتبرین آزمون های جهانی می باشند که به منظور اقامت در کشورهای انگلیسی زبان و جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران و کلیه مقاطع کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

آزمون اینترنتی تافل (iBT)

آزمون تاقل به سه صورت کتبی، کامپیوتری، و اینترنتی برگزار می گردد. آزمون اینترنتی تافل ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چندمهارت را مورد آزمایش قرار دهد.  نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

 

هدف از برگزاری آزمون های تافل چیست؟

آزمون تافل از سال 1963 به وسیله سرويس سنجش تحصيلي ETSدانشگاه پرينستون برگزار می شود.

بسیاری از مراکز آکادمیک و آموزش عالی این آزمون را بهترین معیاردر تصمیم گیری جهت پذیرش داوطبان رشته های مختلف خود می شناسند.

شرکت در آزمون تافل در ایران و سایر کشور های جهان بسیار ساده بوده و داوطلب قادر خواهد بود هر زمان و مکانی که علاقه داشته باشد در این آزمون شرکت کند.

هزینه آزمون تافل نسبت به آزمون های مشابه مناسب تر است و به صورت متمرکز دریک جلسه برگزار می شود.

 

مهارت خواندن  (درک مطلب)

بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح می‌شود. هر کدام از این متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. موضوع متن‌ها آکادمیک بوده و معمولا در کتابهای دانشگاهی یافت می‌شوند. سوالات عمدتا در مورد موضوع اصلی متن، جزئیات، برداشت‌ها، نحوهٔ دیگر بیان جملات، جایگذاری جملات، واژه‌های مترادف می‌باشد. در آزمون iBT دانشجو باید مهارت‌هایی نظیر خلاصه برداری، برداشت سریع ایده‌های اصلی و جدولبندی را دارا باشد. به طور کلی نیازی به اطلاعات قبلی در مورد متن نیست اما اطلاعات قبلی می‌تواند کمک کننده باشد.

نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه‌گیری روایی را تکمیل نمایند. به بخش درک مطلب (Reading) دو ویژگی اضافه شده که یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) است. «فهرست لغات» به داوطلب این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابد و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) می‌تواند در پاسخ‌ها تجدید نظر کند.

 

مهارت شنیداری

بخش شنیداری آزمون تافل توانایی داوطلب را در درک مکالمات انگلیسی- آن‌گونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود- ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش‌های متعدد تشکیل شده است.

 

مهارت گفتاری

این بخش از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفیقی است؛ دو قسمت مستقل که در هرکدام از آنها یک سوال دربارهٔ زندگی آکادمیک مطرح می‌شود و شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند. چهار قسمت هم به صورت تلفیقی است که بخشهای  reading،listening همراه با بخش speaking وجود دارد. در این بخشها دانشجو باید در مورد خلاصهٔ متنی که می‌خواند یا می‌شوند و یا ایده‌های جدید خود در مورد این متون صحبت کند. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد. مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر می‌باشد.

 

مهارت نوشتاری

این بخش شامل دو قسمت است. یک قسمت تلفیقی و یک قسمت مستقل. در بخش تلفیقی دانشجو باید متن آکادمیکی را بخواند، سپس به ادامهٔ آن گوش دهد و بعد از ان نظرات خود را در مورد متن بنویسد. در بخش مستقل نیز دانشجو یک مقالهٔ شخصی در مورد سوال ارائه شده می‌نویسد. در واقع در قسمت تلفیقی داوطلب باید در ابتدا متن کوتاهی را بخواند (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌ به یک پرسش پاسخ دهد. 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که داوطلب پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسد. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد؛ در این قسمت 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص نوشته شود.

 

تفاوت آزمون تافل و آیلتس

آزمون تافل یک آزمون آکادمیک است و آزمون آلیلتس به منظور سنجش مهارت های تخصصی جهت کار و یااقامت در کشورهای دیگر برگزار می شود.

اگرچه آزمون آیلتس جهت مهارت های آکادمیک هم مورد استفاده قرار می گیرد اما بیشتر جهت کار و اقامت مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمون تافل بیشتر مهارت های زبانی آمریکایی را می سنجد اما آیلتس زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان بین الملل مورد سنجش قرار می دهد.

آزمون آیلتس هم چهار مهارت اصلی زبان را مورد سنجش قرار می دهد و برای هر بخش از بین 1 تا 9 به افراد رتبه می دهد هرچه امتیاز شما بالاتر باشد به مفهوم مهارت های بیشتر زبانی شماست. کسی که در هر بخش نمره 9 دریافت می کند به آن معناست که به اندازه یک فرد انگلیسی زبان مهارت دارد.

آزمون آیلتس نسبت به تافل  از شفافیت کمتری برخوردار است.

 

نمرات آزمون TOEFL iBT

نمرات شما بر اساس عملکردتان در سوالات آزمون است. شما باید حداقل 1 سوال را در بخش خواندن و شنیداری پاسخ دهید، حداقل 1 مقاله بنویسید و حداقل 1 task گفتاری را برای دریافت نمره رسمی تکمیل کنید. برای آزمون TOEFL iBT که از طریق اینترنت انجام می شود، 4 نمره بخش بندی و یک نمره کل دریافت خواهید کرد:

بخش خواندن و درک مطلب 30-0 نمره

بخش شنیداری 30-0 نمره

بخش گفتاری 30-0 نمره

بخش نوشتاری 30-0 نمره

نمره کل: 120-0

علاوه بر نمرات شما، گزارش نمره تان نیز شامل بازخورد عملکرد است که بازتابی از سطح عملکرد شما و توصیف نوع وظایفی است که آزمون دهندگان را در محدوده نمره گزارش شده می توانند معمولا انجام دهند. در آزمون TOEFL نمره قبولی یا مردودی وجود ندارد. موسسات و واحدهای آموزش عالی نمره مورد نیازشان را تعیین می کنند. نمرات TOEFL به مدت 2 سال پس از تاریخ آزمون معتبر است و هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد، اما نمی توانید بیش از یک بار در یک دوره 12 روزه در آزمون شرکت کنید.

 

سطح نمره  تافل متوسط چند است؟ 

نمرات این سطح را می‌توان نمره کل ۹۲ تا ۱۰۰ با ۲۰ یا بالاتر در Speaking برای آزمون تافل iBT دانست، که تقریبا معادل نمره کل ۶٫۵ با ۶٫۵ در Speaking برای آزمون IELTS است. این نمره، حداقل مورد نیاز برای بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا می‌باشد، اما در مورد کانادا احتمالا اندکی از دانشگاه‌ها را شامل می‌شود. این طور نیز می‌توان گفت که با این نمره بخشی از دانشگاه‌ها در ایالات متحده و شاید اکثر دانشگاه‌های کانادا را از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که این سطح نمره، یک سطح متوسط است که گرچه می‌توان با آن اقدام به اپلای نمود اما از آنجا که شما رقیبانی زیادی پیش رو دارید، چنین نمره‌ای شما را از دیگران متمایز نخواهد کرد.

 

سطح نمره موثر تافل چند است؟ 

اگر در آزمون تافل، نمره  تافل شما بیش از ۹۰ شد، نمره  تافل موثر  کسب  کرده و میتوانید در فضای کاملا رقابتی ادمیشن، برای دریافت پذیرش  با بورس تحصیلی از دانشگاه مقصد شرکت کنید و شانس قبولی شما بالا خواهد بود. نمره بالای  ۹۰ در تافل یعنی  اینکه نمرات شما در ۴ مهارت، حداقل ۲۲ از ۳۰ شده است و ۷۰ درصد نمره را کسب کردید. این نمره برای پذیرش دانشگاه های اسکاندیناوی، اروپایی، سنگاپوری و آمریکای شمالی  مناسب است. طبیعی است که نمرات بالاتر از ۱۱۰ برای iBT و بالاتر از ۷٫۵ برای آیلتس، شانس پذیرش را برای دانشگاه‌های خوب به مراتب افزایش می‌دهد.

 

کتاب‌های مفید برای یادگیری لغات جهت شرکت در آزمون تافل

  • ۴۰۰ Must-Have Words For The TOEFL

مزيت اين كتاب اين است كه لغات را دسته‌بندي كرده و اين قابليت به خواننده كمك مي‌كند تا با سرعت بالاتري آنهارا فرا گيرد .

  • ۵۰۰ Absolutely Essential Words

این کتاب یکی از مراجع مهم در زمینه لغت می باشد.

  • Essential Word for the TOEFL

این کتاب از انتشارات Barron’s می‌باشد و مرجع اصلی لغات آزمون تافل است و خواندن آن بسیار توصیه می‌شود. با مطالعه اين كتاب قادر هستيد بخش‌هاي مختلف يك لغت را نيز بخاطر بسپاريد.

 

نرم افزار شبیه‌ساز آزمون تافل iBT

نرم افزار TPO  که مخفف عبارت TOEFL Practice Online است به آزمون‌های آمادگی آزمون تافل گفته می‌شود که موسسه ETS  برای آشنایی شرکت‌کنندگان در آزمون تافل اینترنتی (iBT) طراحی نموده است. شرکت در آزمون‌های آمادگی TPO در واقع به شما اطمینان بیشتری نسبت به سوالات داده و در بهبود توانایی‌های شما در بخش‌های مختلف تافل نقش زیادی ایفا می‌کند.

آزمون TPO تست‌های تمرینی است که به صورت آنلاین در اینجا قرار دارد. هزینه هر آزمون ۴۴٫۹۵ دلار آمریکا می‌باشد و در صورت تمایل می‌توانید در حالت زمانبندی شده (Timed Mode) آزمون را بگذرانید تا از نظر زمانی نیز شبیه‌ساز محیط آزمون تافل باشد.

از آنجا که TPO از پرسش‌های واقعی آزمون تافل استفاده می‌کند، دقیقا مشابه یک آزمون تافل واقعی می‌باشد. ضمنا نتیجه آزمون را نیز می‌توانید همان روز دریافت نمایید. توجه داشته باشید پس از پایان یک آزمون تمرینی TPO  نمی‌توانید دوباره آزمون را تکرار نمایید مگر آنکه هزینه آن را مجددا بپردازید. همچنین می‌توانید با خرید بسته نرم‌افزاری TPO در منزل و با استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ خودتان هر زمان که مایل باشید در این آزمون‌ها شرکت نمایید.

 

 

نکاتی پیرامون ثبت نام آزمون تافل iBT

  • لازم است در هنگام ایجاد حساب کاربری در سایت ETS اطلاعات هویتی خود شامل "نام"، "نام خانوادگی" و "تاریخ تولد" را دقیقا مطابق با گذرنامه خود وارد نمایید، چون این تنها بخشی از حساب کاربری شما در سایت ETS است که غیر قابل تغییر است و علاوه بر این مهمترین بخش آن نیز می‌باشد. درصورتی که هنوز گذرنامه ندارید باید دقت کنید که اطلاعات را به گونه‌ای وارد نمایید که بعداً بتوانید مطابق این اطلاعات جهت دریافت گذرنامه اقدام فرمایید.
  • در زمان ثبت نام آزمون iBT و تا ساعت 10 شب قبل از آزمون می‌توانید 4 دانشگاه را جهت ریپورت نمره به صورت رایگان مشخص نمایید تا نمره شما برای آن‌ها نیز ارسال شود. همچنین یک نسخه چاپی از نمره آزمون iBT نیز حدود 1 ماه پس از آزمون به آدرس موجود در حساب کاربری ارسال می‌شود، البته به شرطی که در هنگام ثبت نام گزینه "Send additional paper score report to me" را انتخاب کرده باشید.
  • برای تایید هویت در روز آزمون، فقط کارت ملی و گذرنامه پذیرفته می‌شود (شناسنامه پذیرفته نمی‌شود). پس از تایید هویت توسط نماینده ETS در مرکز آزمون، او با استفاده از WebCam یک عکس از شما به عنوان شرکت کننده تهیه می‌کند و پس از آن جایگاه شما (کامپیوتری که آزمون اینترنتی شما در آن اجرا می‌شود) مشخص می‌شود.
  • در صورتی که به هر دلیلی بخواهید ثبت نام خود را لغو کنید، تا 4 روز پیش از تاریخ آزمون فرصت خواهید داشت. پس از لغو آزمون، بازگشت پول (Refund) تحت شرایط زیر انجام می‌شود:
  • تنها 50 درصد از هزینه آزمون به شما بازگردانده می‌شود.
  • مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت Regular deadline است و چنانچه شما به صورت Late ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه Regular به شما بازگردانده می‌شود.
  • حداقل مدت زمان مجاز بین دو آزمون متوالی 12 روز است، یعنی نمی‌توان مثلاً در یک هفته دوبار در آزمون تافل iBT شرکت کرد.
  • مدت اعتبار نتیجه آزمون تافل دو سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست. البته به جز در مواردی که نمره فرد 116 یا بالاتر باشد، در این صورت نمره آزمون به صورت دائمی و مادام‌العمر معتبر بوده و منقضی نمی‌شود.
  • چنانچه زمان مورد نظر برای شرکت در آزمون به رنگ قرمز نمایش داده شود، یه این معنی است که آزمون به صورت Late بوده و هزینه ثبت نام آن 40 دلار بالاتر و در ایران برابر با 265 دلار می‌باشد. آزمون Late به آزمونی گفته می‌شود که ثبت نام در آن با تاخیر انجام پذیرفته است و به همین دلیل هزینه بالاتری دارد.
  • در زمان ورود به محل برگزاری آزمون مجاز به همراه داشتن هیچ گونه وسیله ای نیستید و داشتن تلفن همراه، کاغذ، دیکشنری، هر نوع خودکار، روان نویس یا مداد، ممنوع است. نماینده ETS حاضر در محل برگزاری آزمون، هدست، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت. در نتیجه یادداشت برداری در طول آزمون تافل iBT مجاز می‌باشد.
  • هزینه شرکت در آزمون تافل iBT در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال هزینه این آزمون در کشور ترکیه 185 دلار و در کشور امارات متحده عربی برابر با 240 دلار می‌باشد.

 

آزمون تافل در ایران

آزمون تافل بطور اینترنتی برگزار می شود. البته برای شرکت در این آزمون شما باید به یکی از مراکز برگزاری آزمون تافل  بروید و در آنجا و تحت نظارت در این آزمون شرکت کنید. این آزمون در حدود سه و نیم ساعت طول می کشد. البته بعد از دو ساعت از شروع آزمون و بعد از اینکه بخش Listening را تمام کردید، یک استراحت ۱۰ دقیقه ای خواهید داشت. دقت کنید که همه مراحل آزمون بصورت کامپیوتری خواهد بود و حتی در بخش اسپیکینگ هم پاسخ شما ضبط شده و بعداً ارزیابی می شود. بر خلاف آزمون آیلتس که در آن بخش Speaking در روزی غیر از روز آزمون برگزار می شود، در آزمون تافل همه مهارت ها در یک روز ارزیابی می شوند.

 

ثبت نام تافل در ایران

برای شرکت در این آزمون باید ابتدا در بخش TOEFL وبسایت ETS ثبت نام کنید و از درون حساب کاربری خودتان یکی از تاریخ های موجود در شهری که مد نظر شماست را انتخاب کنید و با پرداخت هزینه، در آزمون تافل ثبت نام کنید. در ایران آزمون تافل در شهر های مختلفی از جمله تهران، زنجان، تبریز، آمل، ارومیه، … برگزار می شود. در برخی از این شهر ها تعداد آزمون های برگزار شده در ماه بیشتر از بقیه است و شما برای اینکه مطمئن شوید در زمان مورد نظر شما این آزمون در شهری که می خواهید برگزار می شود یا نه، باید از طریق حساب کاربری خودتان در ETS به دنبال آزمون های آتی بگردید. 

 

کارنامه ی آزمون تافل چطور به دانشگاه ها و مراکز ارسال می شود؟

همراه با هزینه ی اصلی ثبت نام آزمون تافل، ۴ نسخه گزارش نمرات (یا کارنامه) رایگان، برای ۴ دانشگاهی که تا ساعت ۱۰ شب روز قبل از آزمون مشخص می کنید با پست ارسال می شود. پس از این زمان دیگر از حق ۴ نسخه ی رایگان بهره مند نخواهید بود. برای هر نسخه گزارش مازاد، باید هزینه یی که در سایت ETS مشخص شده (هم اکنون ۲۰ دلار) را پرداخت کنید. محدودیتی از نظر تعداد گزارش هایی که می خواهید برای مراکز و دانشگاه های مورد نظرتان ارسال شود وجود ندارد، و چه قبل از آزمون و چه بعد از آزمون می توانید بی نهایت گزارش برای هر دانشگاهی که بخواهید بفرستید. برای تضمین صحت نمرات، گزارش ها مستقیمن از طرف موسسه ی ETS به دانشگاه ها پست می شوند، و شما دخالتی در انجام این کار ندارید.

هر موسسه، سازمان، یا دانشگاهی که به طور رسمی مدرک تافل را می پذیرد از طرف ETS کدی دریافت می کند، که شما می بایست آن کد را برای سفارس ارسال گزارش نمره در حساب وارد کنید. دسترسی به این کد آسان است؛ چراکه هم می توانید نام دانشگاه یا موسسه ی مورد نظرتان را در کادر موجود در حسابتان وارد کنید، و کد را دریافت کنید، و هم می توانید از سایت دانشگاهتان (و یا با ایمیل زدن به فرد مسئول پذیرش دانشجویی دانشگاهتان) این کد را بگیرید. دیگر لازم نیست آدرس یا کد پستی دانشگاه را وارد کنید؛ همه چیز در آرشیو ETS موجود است.

ضمنن دقت کنید بعد از وارد کردن کد دانشگاه، معمولن لازم است از بین انتخاب هایی که به شما داده می شود تعیین کنید که می خواهید گزارش نمراتتان به کدام بخش یا دپارتمان (Department) از دانشگاه ارسال شود؛ مثلن، اداره ی پذیرش مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، دپارتمان ادبیات، ریاضی، پزشکی، و غیره.

مدت زمان ارسال کارنامه ها به نسبت موقعیت جغرافیایی کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت است. کارنامه ها معمولن در حدود یک هفته به هر نقطه یی از کشور آمریکا ارسال می شوند؛ اما در مورد کشور های دیگر، زمانی در حدود ۱ ماه (و بلکه بیشتر) لازم است. پس برنامه ریزی کنید تا کارنامه تان قبل از حداکثر زمان (Deadline) اپلای (Apply) به دانشگاهتان ارسال شود (و یا تقاضای زمان بیشتری از دانشگاه بکنید _البته معمولن موافقت نمی شود!)

 

آیا کارنامه ی آزمون تافل به داوطلب داده می شود؟

مدتی بعد از دادن آزمون تافل، گزارش نمرات به صورت دیجیتالی در حسابتان قرار می گیرد که قابل دانلود هم هست. البته این نسخه ی دیجیتالی دارای جزئیاتی است که آن از نسخه های چاپی متمایز می کند، تا توسط برخی افراد مورد جعل و سواستفاده قرار نگیرد _به عبارت دیگر جز برای اطلاع خودتان اعتبار دیگری ندارد.

به علاوه، ۱ نسخه ی چاپی رایگان هم به آدرس خودتان پست می شود. این تنها نسخه ی رسمی چاپی رایگانی است که برای هر بار آزمون تافل برای خودتان ارسال می شود، و شما اگر تمایل به دریافتش دارید (که حتمن دارید)، می بایست حین ثبت نام آزمون تیک دریافت نسخه ی داوطلب را بزنید _وگرنه برایتان ارسال نمی شود. البته این نسخه هم مانند نسخه ی دیجیتالی قابلیت استفاده به عنوان یک مدرک معتبر برای اپلای دانشگاه و اموری نظیر این ندارد، اما به عنوان مدرکی در رزومه تان قرار دهید بسیار مهم و کاربردی است. بعدن، هر زمانی که بخواهید می توانید یک نسخه ی دیگر، اما با هزینه ی ۲۰ دلار، برای خودتان سفارش بدهید.

متاسفانه هم به خاطر سیستم ضعیف پست ایران، و همچنین عدم روابط مستقیم بین ایران و آمریکا، احتمال تاخیر خیلی طولانی، و بعضن نرسیدن (گم شدن) نسخه ی چاپی داوطلب وجود دارد. اما جای شکرش باقی ست که اگر در ایمیلی به موسسه ی ETS ادعا کنید کارنامه را دریافت نکرده اید، آن ها یک نسخه ی دیگر برایتان می فرستند. (این مسئله تقریبن هیج جا به طور رسمی عنوان نشده، اما عین همین مورد برای بنده پیش آمد و ETS یک کارنامه ی اضافه، بدون هیچ هزینه یی، برایم ارسال کرد!)

 

کارنامه ی آزمون تافل چه زمانی اعلام و ارسال می شود؟

حدودن ۱۰ روز بعد از جلسه ی آزمون، نسخه ی دیجیتال کارنامه ی شما در حساب ETS تان قرار می گیرد، که امکان دانلودش به صورت PDF هم وجود دارد. در حدود ۱۳ روز بعد از تاریخ آزمون هم نسخه های چاپی اصلی ارسال می شوند (هم برای دانشگاه هایی که انتخاب کرده اید و هم برای خودتان).

اگر مراکز تحویل گیرنده ی گزارش آزمون داخل آمریکا باشند، انتظار ۷ تا ۱۰ روز برای وصول آن ها را داشته باشید؛ و اگر خارج از آمریکا باشند، به نسبت فاصله، زمان انتظار بیشتر می شود (بین ۴ الی ۶ هفته). این زمان شامل نسخه یی که برای خودتان ارسال می شود هم هست.

 

 همه دانشگاه های آمریکا مدرک آیلتس را قبول ندارند، برم تافل بهتر نیست؟

پاسخ: خیر بهتر نیست، مدرک آیلتس IELTS را همه دانشگاه های آمریکا قبول دارند، چه آنهایی که در وب سایتشون نوشتند قبول دارند، چه آنهایی که ننوشتند، در بخش Admission دانشگاه ها همیشه سه روش برای اثبات توانایی شما در انگلیسی پیشنهاد می شود، مدرک تافل، تحصیل به مدت 4 سال در یک دانشگاه انگلیسی زبان، و یا مدرک معادل تافل. برخی از دانشگاه ها در همان وب سایت مدرک آیلتس IELTS را بعنوان جایگزین پیشنهاد می کنند، ولی پیشنهاد ندادن آن به معنی این نیست که آن را قبول ندارند، بلکه شما می توانید با بخش Admission با یک ایمیل تایید بگیرید که چه نمره ای را در  مدرک آیلتس معادل نمره تافل TOEFL قبول دارند. این مطلب به شکل عملی تجربه شده است.


مدرک آیلتس IELTS ( آیلس)  به شکل رسمی در تقریبا تمامی دانشگاه های معتبر آمریکایی پذیرفته می شود، برای اطلاعات بیشتر می توانید  لینک زیر را در مرورگرتان تایپ کنید یا به راحتی عبارت USA says yes to IELTS را در گوگل جستجو کنید.

 IELTS.org

برای موفقیت شما و گرفتن پذیرش این سه مدرک با هم فرقی نمی کنند، تنها مسئله این است که اخذ نمره خوب در تافل TOEFL IBT از آیلتس  IELTS دشوار تر است و در معادل سازی نمره آیلتس IELTS موفقیت شما را بالاتر می برد.


مسئله آخر این است که بهتر است تمامی انتخابهای خودتان را به آمریکا محدود نکنید، فراموش نکنید که مسائل سیاسی که هر روز پیش می آیند  بر روی معیارهای صلاحیت اخذ ویزا اثر می گذارند و می توانند به راحتی باعث عدم موفقیت شما در اخذ ویزا باشند ، پس گرفتن پذیرش تنها شرط ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا نیست، البته انشالله که موفقیت همراه شماست، ولی شرط عقل است که همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذاریم،  بنابراین همیشه کار عاقلانه این است که برای دو دانشگاه در کانادا و همینطور سوئد و ایتالیا نیز همزمان اقدام کنید، راه رسیدن به موفقیت تحصیلی در آمریکا گاهی از این کشورهاست،در همه کشورهای جهان  مدرک آیلتس IELTS را برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی می پذیرند، و برخی از آنها تافل TOEFL را نیز را بعنوان معادل قبول می کنند.

فراموش نکنید،  موفقیت در آزمون آیلتس IELTS آسان تر از تافل  TOEFL است، ولی این به این معنی نیست که خیلی آسان است، باید مثل شخصی که برای آزمونی مهم زحمت می کشد هر روز مطالعه منظم و برنامه ریزی داشته باشید.

با آرزوی موفقیت برای شما که به فردایی بهتر می اندیشید