دلایل و اشتباهات رایج در ریجکت شدن مقاله و نحوه اصلاح مقاله ریجکت شده

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

انتخاب داور برای مقاله، روند داوری مقالات، داوری مقاله isi، نمونه داوری مقاله به انگلیسی، نمونه داوری مقالات، فرایند داوری مقالات isi، مراحل داوری مقاله، متوسط زمان داوری مقاله، پس گرفتن مقاله از مجله، نامه پس گرفتن مقاله، نمونه نامه withdraw، چاپ یک مقاله در دو مجله، مقاله ریجکت شده، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، دلیل رد مقالات، ریوایز مقاله، عدم پذیرش قرار نگرفتن، در اولویت پذیرش، نمونه پاسخ به داوران مقاله، آموزش سابمیت مقاله -pdf، highlight در مقاله چیست، سابمیشن مقاله، editor assigned یعنی چه، نامه پیگیری مقاله انگلیسی، جواب ریوایز، decision in process یعنی چه، عدم پذیرش قرار نگرفتن در اولویت پذیرش، ریوایز مقاله، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، ریجکت مقالات ایرانی، ریوایز شدن مقاله، پیشنهاد داور برای مقاله، انصراف از چاپ مقاله، ایرادات یک مقاله، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، عدم پذیرش قرار نگرفتن، در اولویت پذیرش،ریوایز مقاله، دلیل رد مقالات، انصراف از چاپ مقاله، ریجکت مقالات ایرانی، پیشنهاد داور برای مقاله،

 

یکی از عمده ترین عوامل ریجکت شدن مقاله، وجود مشکل در ساختار نگارشی مقاله، عدم تناسب موضوعی و ترجمه نامناسب مقاله ها است. رد شدن مقاله Reject، در نشریات علمی یک اتفاق معمول می‌باشد. بررسی ها نشان داده است که ۶۲% مقالات چاپ شده، حداقل یک بار از سوی داوران مجله رد شده اند. جالب است بدانید که حداقل ۵۰% از این مقالات رد شده توسط مجلات دیگر، ظرف دو سال آینده به چاپ رسیده‌اند.
محققان کیفیت مقالات را بر اساس دو معیار اصلی مورد بررسی قرار می دهند:

  1. توزیع مقاله در حیطه ‌های علاقمندی مجله در فیلد مورد نظر
  2. کیفیت طراحی تحقیق 

 

عوامل مهم رد شدن مقالات از سوی مجلات علمی:

 

1- مقاله, از غربالگری های فنی نمیگذرد

مقالات، حتی پیش از دیده شدن توسط سردبیر ارشد، از لحاظ فنی بررسی میشوند. دلایل اصلی رد شدن در این مرحله به شرح زیر است:

 

  • مقاله حاوی عناصر مشکوک به سرقت ادبی است و یا در حال حاضر در مجله دیگری در حال بررسی شدن است. (انتشار مجدد مقالات و یا بخشهایی از آنها، ارائه ی همزمان به یک یا چند مجله، یا استفاده از متن و تصاویر بدون مجوز، مجاز نیست).
  • مقاله کامل نیست؛ ممکن است محتوای شما، فاقد بخشهای اصلی مانند عنوان، نام نویسندگان، بخش همکاران یا وابستگی سازمانی  (یعنی شما از کدام مرکز علمی و دانشگاهی مقاله خود را به مجله ارسال کرده اید)، واژه های کلیدی، متن اصلی، بخش منابع، و همه ی جدول ها و اشکال باشد.

سطح نوشتاری زبان انگلیسی به حدی نیست که برای فرآیند بازبینی مناسب باشد.

شکل ها کامل نیستند و یا به اندازه کافی واضح نیستند که بتوان آنها را بررسی و مطالعه کرد.

متن مربوطه، با دستورالعمل های نویسندگان در ژورنالی که به آن ارائه شده است, مطابقت ندارد.

منابع کامل نبوده و یا خیلی قدیمی هستند.

 

2- مقاله در حیطه علاقمندی مجله (اسکوپ) قرار ندارد.

بسیاری از مولفینی که برای چاپ مقاله خود علجه دارند معمولاً قبل از بررسی کامل اسکوپ مجله مقاله را به مجله ارسال می‌نمایند و یکبار دیگر مقاله قبل از ارجاع به داوران در همان مرحله اول ریجکت می‌شود. بنابراین، اطلاع از اسکوپ و حیطه‌های علاقمندی مجله برای ارسال مقاله امری ضروری و بسیار مهم است.

 

3-کم اهمیت بودن موضوع تحقیق

موضوع تحقیق یکی از مهمترین قسمت های پذیرش یک مقاله علمی می باشد. زمانی که مقاله علمی شما به اندازه کافی جذابیتی برای خوانندگان نداشته باشد و علاقه مخاطبان را جلب نکند به احتمال زیاد مورد رد شدم مقاله تان از سوی سر دبیر مجله می شود. و یا ممکن است مقاله علمی بخش کوچکی از یک مطالعات بزرگ است که قبلا منتشر شده است که در این صورت هم احتمال ریجکت مقالات افزایش می یابد.

 

4- انتخاب نادرست مجله

باید در انتخاب درست یک ژورنال که با محتوای مجله همخوانی داشته باشد کاملا دقت کنید.در برخی از موارد مقاله ی شما در حیطه ی فعالیت های علمی آن مجله نیست.باید مجله شما در حیطه فعالیت های علمی ژورنالی باشد که مقاله برای آن فرستاده می شود.

 

5- ایراد ویرایشی

یکی از دلایل شایع در رد کردن سریع مقاله دلایل زبان انگلیسی است. معمولاً در این مورد سردبیر در جواب خود به وجود ضعف کلی در متن انگلیسی در متن اشاره می کند و معمولاً محقق را به انجام ویرایش توسط یک ویراستار نیتیو یا یک ویراستار حرفه ای تشویق می کند. گاهی این رد شدن صحیح و منطقی است و مقاله با انجام ویرایش نیتیو و رفع ایرادها پذیرفته می شود. اما گاهی نیز فقط به عنوان پوششی برای معطل نمودن محقق مطرح می شود. دیده شده است که مقاله ای پس از انجام بارها ویرایش و ارسال چندین باره مجدداً به همین دلیل رد شده است، که می توان آنرا غرض ورزی بعضی مجلات با محققان ایرانی تلقی کرد.

 

6- دلایل سیاسی و تحریم های علمی

امکان دارد دلایل سیاسی در این امر دخیل باشد. گاهی بدون هیچ برهان علمی مقاله را رد می کنند و حتی بعد از انجام اصلاحات و رفع مشکلات مطرح شده (که اکثراً مشکلات از متن انگلیسی گرفته می شود نه ایراد علمی) هنوز حاضر به انتشار آن مقاله نیستند. این مشکل معمولاً برای مقالات ارسال شده از سوی محققین ایرانی به ژورنالهای آمریکایی و اروپایی بروز می کند.

 

 5 روش برای جلوگیری از رد مقاله توسط سردبیر

انتخاب داور برای مقاله، روند داوری مقالات، داوری مقاله isi، نمونه داوری مقاله به انگلیسی، نمونه داوری مقالات، فرایند داوری مقالات isi، مراحل داوری مقاله، متوسط زمان داوری مقاله، پس گرفتن مقاله از مجله، نامه پس گرفتن مقاله، نمونه نامه withdraw، چاپ یک مقاله در دو مجله، مقاله ریجکت شده، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، دلیل رد مقالات، ریوایز مقاله، عدم پذیرش قرار نگرفتن، در اولویت پذیرش، نمونه پاسخ به داوران مقاله، آموزش سابمیت مقاله -pdf، highlight در مقاله چیست، سابمیشن مقاله، editor assigned یعنی چه، نامه پیگیری مقاله انگلیسی، جواب ریوایز، decision in process یعنی چه، عدم پذیرش قرار نگرفتن در اولویت پذیرش، ریوایز مقاله، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، ریجکت مقالات ایرانی، ریوایز شدن مقاله، پیشنهاد داور برای مقاله، انصراف از چاپ مقاله، ایرادات یک مقاله، بعد از ریجکت مقاله چه کنیم، عدم پذیرش قرار نگرفتن، در اولویت پذیرش،ریوایز مقاله، دلیل رد مقالات، انصراف از چاپ مقاله، ریجکت مقالات ایرانی، پیشنهاد داور برای مقاله،  

 

مقاله ارسالی خود را از نگاه سردبیر مجله ببینید. ماه‌های زیادی را به تحقیق اختصاص داده‌اید و مقاله خود را آماده کرده‌اید. مقاله را ارسال کردید... حال منتظر تصمیم مجله می‌مانید. ایمیلی از مجله دریافت کرده و هیجان زده می‌شوید اما وقتی آن را می‌خوانید: مقاله شما رد شد. چرا؟ بسیار خوب، سردبیران بین 30 تا 50 درصد از مقالات ارسالی به مجلات الزویر (سایر انتشارات معتبر) را قبل از رسیدن به مرحله داوری همتا رد می‌کنند و یکی از دلایل مهم رد، زبان ضعیف است.

در این بررسی 5 روش دیدن مقاله از نگاه سردبیر آمده است، رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنید:

 

  1. متن نامرتب

 آنچه سردبیر می‌بیندغلط‌های املایی، اشتباهات گرامری و نگارش ضعیف باعث ذهنیت بد سردبیر می‌شود. البته، اشتباهات معمولا رخ‌ می‌دهند، اما خواندن متن با خطاهای زبانی فراوان دشوار است-که این اشتباهات می‌تواند چنان گیج کننده باشد که مانع درک محتوا شود. هم‌چنین اشتباهات مکرر نشان می‌دهد که دقت لازم در نظر گرفته نشده و توجه لازم برای نگارش یک متن با کیفیت بالا لحاظ نشده است. غلط‌های املایی، اشتباهات گرامری و نگارش ضعیف باعث ذهنیت بد سردبیر می‌شود. البته، اشتباهات معمولا رخ‌ می‌دهند، اما خواندن متن با خطاهای زبانی فراوان دشوار است-که این اشتباهات می‌تواند چنان گیج کننده باشد که مانع درک محتوا شود. هم‌چنین اشتباهات مکرر نشان می‌دهد که دقت لازم در نظر گرفته نشده و توجه لازم برای نگارش یک متن با کیفیت بالا لحاظ نشده است.

چگونه می‌توانید از رد اجتناب کنیدزمانی‌که در حال نوشتن هستید مراقب باشید و با دقت به آنچه می‌نویسید فکر کنید. مقاله خود را ویرایش کنید و از نویسندگان همکار نیز بخواهید آن را ویرایش کنند. ایده خوبی است قبل از ارسال، از کسی که تا به حال مقاله را نخوانده بخواهید - که ممکن است هم‌کلاسی یا دوست‌تان باشد- خطاهای زبانی و تایپی را بررسی کن.

 

  1. پیام مبهم

آنچه سردبیر می‌بیند: چه تلاشی برای گفتن آنچه تحقیق کردید انجام داده‌اید؟ پیام‌تان روشن یا مبهم است؟ سردبیر پیام شما را خصوصا در چکیده دنبال خواهد کرد. نتایجی که به اشتراک می‌گذارید مهم است، بنابراین با نگارش مبهم آن را از بین نبر.

چگونه می‌توانید از رد اجتناب کنید: اگر می‌خواهید پیام خود را به وضوح منتقل کنید سعی کنید پیام را به تکه‌های کوچک‌تر تفکیک کنید. جملات کوتاه می‌توانند با از بین بردن ابهام و بی‌نظمی از پیام‌تان، معنا را روشن کنند. هنگامی که می‌خواهید به روشنی پیام خود را بیان کنید، می‌توانید زبان ساده‌تری انتخاب کنید. از همکلاسی‌تان یا کسی که در مقاله همکاری نداشته بخواهید تا آن را بخواند و بگوید فکر می‌کند پیام شما چیست- این کار به شما ایده می‌دهد که پیام چگونه درک می‌شود.

 

  1. تناقض و نادرستی

آنچه سردبیر می‌بیند: تناقض این احساس را القاء می‌کند که متن –و تحقیق شما- خیلی دقیق نیست. اگر آمار بخش یافته‌ها با آن‌چه در نتیجه‌گیری بحث کرده‌اید هم‌خوانی نداشته باشد، یا اگر شرح جدول به شکل صفحه قبلی اشاره ‌کند سردبیر متوجه خواهد شد.

چگونه می‌توانید از رد اجتناب کنید: چندین بار با دقت مقاله را بررسی کنید. قبل از آن‌که شروع به نوشتن کنید فهرستی از نقاط مهم –جاهایی که ممکن است اشتباه کنید- تهیه کنید- به جزئیات متن بروید، به همه جاهایی که به داده ارجاع داده‌اید، مجددا رجوع کرده و نکات مهم را بررسی کنید. می‌توانید از عملکرد ctrl+F در Word به منظور جایابی کلمات و اعداد استفاده کنید. علاوه بر این، سیستم غلط‌گیر حرفه‌ای نیز به شما کمک خواهد کرد.

 

  1. عدم تناسب

آنچه سردبیر می‌بیند: سردبیر به سرعت متوجه خواهد شد که مقاله شما در حوزه موضوعی مجله است یا نه و در صورتی که مورد دوم را تشخیص دهد آن را رد خواهد کرد. بسیاری از مجلات مجموعه خاصی از قوانین یا معیارها را برای نویسندگان دارند که بر اساس آن سردبیران مقاله را بدون بررسی رد می‌کنند.

چگونه می‌توانید از رد اجتناب کنید: قبل از ارسال مقاله، بررسی کنید مقاله در حوزه موضوعی مجله باشد- برای تعیین مناسب‌ترین مجله برای مقاله، علاوه بر مطالعه حوزه موضوعی فعالیت مجله، می‌توانید از مجله یاب الزویر http://journalfinder.elsevier.com استفاده کنید. اگر مقاله در حوزه موضوعی مجله بود، راهنمای نویسندگان را بخوانید (معمولا در صفحه نخست مجله در دسترس است). اگر مطابقت نداشت مجله دیگری برای ارسال پیدا کنید.

 

  1. تاثیر یا تازگی نامعلوم

آنچه سردبیر می‌بیند: سردبیر به دنبال آن خواهد بود که بداند چه چیزی در تحقیق‌تان جدید است و چه تاثیری بر حوزه موضوعی دارد. آن‌ها به دنبال یک جمله روشن خواهند بود که بگوید چرا مقاله‌تان مهم است و چرا آن‌ها باید مقاله را برای انتشار در مجله‌شان بپذیرند.

چگونه می‌توانید از رد اجتناب کنید: در مورد یافته‌های خود به وضوح صحبت کنید. راجع به چیزی که به بنیان دانش حوزه می‌افزایید بیاندیشید. هم‌چنین به تاثیر تحقیقاتی خود فکر کنید. عنوان مکان مناسبی برای شروع است: آیا عنوان‌تان جذاب است؟ آیا داستان و نکته اصلی آنچه می‌خواهید بگویید را نشان می‌دهد؟ مراقب باشید چرا که اغراق در تاثیر و تعمیم نادرست نتایج می‌تواند تاثیر بدتری بر شانس موفقیت شما داشته باشد.

 

انواع ریجکت مقالات

 

  1. ریجکت بر اساس نظر editor قبل از داوری:

معمولاً به علت مرتبط نبودن مقاله شما به scope ژورنال و یا به علت زیاد بودن مشابهت ادبی اتفاق می افتد. در ژورنال های تاپ، ممکن است به علت ضعیف بودن نگارش و غلط های گرامری و یا مشخص نبودن نوآوری توسط editor ریجکت شود. در این حالت مقاله را پس از اصلاح به ژورنال دیگری بفرستین.

 

  1. ریجکت طبق نظر داوران:

در این حالت editor با ارزیابی نظر داوران مقاله را ریجکت می‌کند و ممکن است در ایمیل ریجکت ذکر کند که این مقاله را دوباره نفرستید. در این صورت باید نظر داوران (اگر صحیح بود) اعمال شود و به ژورنال دیگری ارسال شود و در غیر این صورت پس از اصلاح مقاله طبق نظر داوران می توانید مقاله را به همین ژورنال بفرستید (اگرچه توصیه نمیشود).

 

  1. ریجکت رشته های حساس (تحریم ها):

بعضی ژورنال‌های مرتبط با مهندسی نفت و پتروشیمی و یا هسته ای، اقدام به ریجکت مقالات ایرانیان می‌کنند. در این حالت ژورنال دیگری را مد نظر قرار دهید.

 

اما چگونه مقاله ریجکت شده را اصلاح کنیم؟

هر مقاله ریجکت شده ای شانس دوباره برای ارسال به مجله دیگر و داوری مجدد را دارد، به شرطی که اصلاحات لازم بر روی آن انجام گیرد.

بیش از 60 درصد مقالات ارسال شده به مجلات و نشریات علمی از سوی داوران این مجله یا اصلاحیه می خوردند و یا رد می شوند. اگر شما نیز این اتفاق را تجربه کردید، هرگز نگران نباشید و تصور نکنید که مقاله شما بی ارزش است و نمی توانید آن را به چاپ برسانید. بسیاری از همین مقالات ریجکت شده، با بازبینی مجدد و انجام اصلاحات لازم، توانسته اند مقالات خود را در مجلات معتبر دیگری به چاپ برسانند.

اما زمانی که ایمیلی با مضمون زیر را از سوی ادیتور مجله دریافت کردید، چه کارهایی را باید انجام دهید؟

" Your manuscript has been reviewed, and it is being returned to you with the attached comments and suggestions. We believe these comments will help you improve your manuscript."

ترجمه: مقاله شما مورد بازنگری قرار گرفته است و به همراه پیشنهادات و اظهارنظرها به شما عودت داده میشود. ما معتقدیم که این نظرات میتوانند به بهبود مقاله شما کمک کنند.

با دقت کامل روی نکانی که داوران در خصوص مقاله شما متذکر شده اند، تمرکز کنید. اگر 2 یا چند داور بر روی یک بخش از مقاله نظر مشترکی را ارائه داده اند، بدانید که آن بخش حتما دارای ایراد اساس بوده است و آن را رفع کنید.

در کل، اصلاحات مقاله یا جزئی Minor Revision هستند یا عمده Major Revision. تغییرات و اصلاحات جزیی به راحتی قابل حل هستند، کافیست کمی دقت به خرج بدهید تا به راحتی آن را تصحیح کنید؛ اما رفع کردن اصلاحات عمده و اساسی یک مقدار سختتر هستند. این حالت زمانی پیش می آید که یکی از شرایط زیر در مورد مقاله شما صدق کند:

  • حالت اولنظر داوران صحیح است و شما آن را می پذیرید. در این مواقع، شما باید راهنماییهای داوران را دنبال کرده و نظرات آنها را در مقاله اعمال کنید.
  • حالت دوماگر برخی از نظرات داوران از دید شما نامعتبر میباشند، در این حالت برای بازبینی مقاله و اعمال نکات ارائه شده توسط داوران در مقاله، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  1.  نکاتی که به نظرتان منطقی و درست هستند را در مقاله اعمال کنید و برای مواردی که معتقدید داوران در مورد آنها اشتباه می کنند، شفاف سازی کنید و در طی نامه ای توضیحات منطقی برای داوران مجله بنویسید.
  2. بعد از اعمال تغییرات و قبل از ارسال مجدد مقاله به مجله، در نامه ای که برای سردبیر و داوران تهیه کرد اید، دقیقاً نشان دهید که چطور و در کجای مقاله تغییرات و اصلاحات انجام شده است.
  • حالت سوم: گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که داوران و حتی سردبیر، به علت عدم درک درست از مقاله، تفسیر نادرستی نسبت به آن انجام داده باشند. اگر اطمینان کامل دارید که نظر داوران نادرست است، در این حالت به یک از طرق زیر عمل کنید:
  1. می توانید مقاله را از فرآیند داوری این مجله خارج کرده و به مجله دیگری بفرستید.
  2. اما اگر قصد چاپ مقاله در همان مجله را دارید، مقاله خود را دوباره برای مجله ارسال کنید؛ اما در این مورد شما باید از تمام مهارت خود استفاده کنید. باید کاملاً مستدل، منطقی و البته مؤدبانه نظرات داوران را رد کنید.

بعد از اعمال اصلاحات مقاله، اگر قصد ارسال مجدد مقاله به همان مجله را داشتید، حتماً آخرین فرصت ارسال مجدد مقاله را در نظر بگیرید. زیرا عدم رعایت زمان تعیین شده برای ارسال مجدد مقاله، نشان دهنده انصراف شما بوده و مقاله شما از فرآیند داوری خارج میشود. اگر بعد از اتمام این زمان، مقاله خود را به مجله ارسال کنید، این امکان وجود دارد که داوران مقاله تغییر کرده باشند و مقاله شما پروسه داوری را بایستی از ابتدا طی کند.

نکاتی که بایستی در فرآیند داوری مقاله مدنظر بگیرید:

  • نظرات داوران را به دقت مطالعه کرده و نامهای تفصیلی و مشروح از پاسخ ها تهیه کنید.
  • کلیه نظرات و سؤالات را پاسخ دهید.
  • صفحات و خطوط متن مقاله را شماره گذاری کنید تا دقیقاً بتوانید تغییرات و اصلاحات را نشان دهید.
  • فونت جملات اصلاح شده را  بولد کنید تا دقیقاً مشخص شود چه جاهایی از مقاله را تغییر داده اید.
  • در صورت نیاز، آزمایشها و محاسبات اضافی پیشنهادی داوران را انجام دهید. این اعمال بر روی قویترشدن مقاله مؤثرند.
  • لحن پاسخگویی به ایمیل سردبیر مجله نباید توهین آمیز و خصمانه باشد.
  • موعد مقرر شده توسط سردبیر را برای ارسال مجدد مقاله ویرایش شده رعایت کنید.